دیابت در بارداری و راه های پیشیگری از آن

دیابت در بارداری

دیابت در بارداری می تواند مشکلاتی را برای زنان و نوزادان در حال رشد آنها ایجاد کند. کنترل ضعیف دیابت در دوران بارداری، احتمال نقایص مادرزادی و سایر مشکلات را برای کودک افزایش می دهد. همچنین می تواند عوارض جدی برای زن ایجاد کند. مراقبت های بهداشتی مناسب قبل و در طول بارداری می تواند به جلوگیری از نقایص مادرزادی و سایر مشکلات سلامتی کمک کند. 

 

درباره دیابت

دیابت وضعیتی است که در آن بدن نمی تواند از قندها و نشاسته ها (کربوهیدرات ها) که به عنوان غذا برای تولید انرژی استفاده می کند، استفاده کند. بدن یا انسولین تولید نمی کند یا انسولین بسیار کمی تولید می کند یا نمی تواند از انسولین تولید شده برای تبدیل قندها و نشاسته ها به انرژی استفاده کند. در نتیجه قند اضافی در خون انباشته می شود. انواع رایج دیابت عبارتند از:

 

دیابت نوع 1

لوزالمعده انسولین تولید نمی کند یا انسولین کمی تولید می کند که بدن نمی تواند از قند خون برای انرژی استفاده کند. دیابت نوع 1 باید با انسولین روزانه کنترل شود. تصور می شود دیابت نوع 1 ناشی از یک واکنش ایمنی است (بدن به اشتباه به خود حمله می کند). عوامل خطر برای دیابت نوع 1 به اندازه پیش دیابت و دیابت نوع 2 مشخص نیست. عوامل خطر شناخته شده عبارتند از:

  • سابقه خانوادگی: داشتن والدین، برادر یا خواهر مبتلا به دیابت نوع 1.
  • سن: شما می توانید در هر سنی به دیابت نوع 1 مبتلا شوید، اما معمولاً در کودکان، نوجوانان یا بزرگسالان جوان ایجاد می شود.

در حال حاضر، هیچ کس نمی داند چگونه از دیابت نوع 1 جلوگیری کند.

 

بارداری

شاید این مقاله را دوست داشته باشید: 10 مورد از مهم ترین فواید زایمان طبیعی

دیابت نوع 2

بدن یا انسولین بسیار کمی تولید می کند یا نمی تواند از انسولین تولید شده برای استفاده از قند خون برای انرژی استفاده کند. گاهی اوقات دیابت نوع 2 را می توان با خوردن یک رژیم غذایی مناسب و ورزش منظم کنترل کرد. بسیاری از افراد مبتلا به دیابت نوع 2 باید از قرص های دیابت، انسولین یا هر دو استفاده کنند. شما در معرض خطر ابتلا به دیابت نوع 2 هستید اگر:

  • از پیش دیابت داشته باشید.
  • افرادی که اضافه وزن دارند.
  • 45 سال یا بیشتر هستند.
  • یک والدین، برادر یا خواهر مبتلا به دیابت نوع 2 داشته باشید.
  • کمتر از 3 بار در هفته فعالیت بدنی دارند.
  • آیا تا به حال دیابت بارداری (دیابت در دوران بارداری) داشته اید یا نوزادی با وزن بیش از 4 کیلو به دنیا آورده اید.
  • اگر بیماری کبد چرب غیر الکلی دارید، ممکن است در خطر ابتلا به دیابت نوع 2 نیز باشید.

با تغییرات ثابت شده در شیوه زندگی می توانید از دیابت نوع 2 پیشگیری کرده یا آن را به تاخیر بیندازید. این موارد شامل کاهش وزن در صورت اضافه وزن، خوردن یک رژیم غذایی سالم و فعالیت بدنی منظم است.

 

حاملگی

دیابت در بارداری یک نوع دیابت است که برای اولین بار در خانم بارداری که قبل از بارداری دیابت نداشته است، دیده می شود. اغلب دیابت حاملگی را می توان با خوردن یک رژیم غذایی سالم و ورزش منظم کنترل کرد. گاهی اوقات یک خانم حامله مبتلا به دیابت نیز باید انسولین مصرف کند.

برای اکثر زنان مبتلا به دیابت در هنگام بارداری، دیابت بلافاصله پس از زایمان از بین می رود. اگر از بین نرود، دیابت نوع 2 نامیده می شود. حتی اگر دیابت بعد از تولد نوزاد برطرف شود، نیمی از زنانی که دیابت بارداری داشتند دیرتر به دیابت نوع 2 مبتلا می شوند. برای زنی که دیابت بارداری داشته است، مهم است که پس از بارداری به ورزش و رژیم غذایی سالم ادامه دهد تا از ابتلا به دیابت نوع 2 جلوگیری کند یا به تاخیر بیاندازد. استفاده از تخت زنان و زایمان مدرن و پیشرفته به مادران کمک می کند تا تجربه زایمان بهتری داشته و عوارض کمتری آنها را تهدید تهدید می کند.

 

بیماری قند

 

علل دیابت بارداری

دیابت در بارداری زمانی رخ می دهد که بدن شما نتواند انسولین کافی در دوران بارداری تولید کند. انسولین هورمونی است که توسط لوزالمعده شما ساخته می‌شود و مانند کلیدی عمل می‌کند تا قند خون را به سلول‌های بدن وارد کند تا از آن به عنوان انرژی استفاده شود.

شما در معرض خطر ابتلا به دیابت (دیابت در دوران بارداری) هستید اگر:

  • در بارداری قبلی دیابت بارداری داشته اید.
  • نوزادی با وزن بیش از 4 کیلوگرم به دنیا آورده اید.
  • اضافه وزن دارند.
  • بیش از 25 سال سن دارید.
  • سابقه خانوادگی دیابت نوع 2 داشته باشید.
  • یک اختلال هورمونی به نام سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) دارید.

دیابت بارداری معمولاً پس از زایمان از بین می رود، اما خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را افزایش می دهد. احتمال چاقی کودک شما در دوران کودکی یا نوجوانی و ابتلا به دیابت نوع 2 در آینده نیز بیشتر است. قبل از باردار شدن، ممکن است بتوانید با تغییر سبک زندگی از دیابت بارداری پیشگیری کنید. این موارد شامل کاهش وزن در صورت اضافه وزن، خوردن یک رژیم غذایی سالم و فعالیت بدنی منظم است.

 

 

سیماطب
ارسال دیدگاه